Gratis mönster till virkade studentmössor


Som "tack för uppvaktningen på min student" kort- projekt virkade jag dessa små studentmössor och satte på mina kort. Mössorna är 6 cm i diameter och det går åt ytterst lite garn för att göra dem. Nästa gång någon jag känner tar studenten ska jag virka mössor och sätta i ett blågult snöre att hänga runt halsen, eller sätta mössan på en liten amigurumifigur! 




Mönster:
Jag har använt bomullsgarnet i färgerna vit, svart, gul och mörkblå och virknål 2,5. 

Varv 1. Virka 6 lm och slut dem till en ring med 1 sm.
Varv 2. Virka 2 fm i varje lm. 
Varv 3. Virka 2 fm i varannan fm.
Varv 4. Virka 2 fm i var tredje fm.
Varv 5. Virka 2 fm i var fjärde fm. 
Varv 6. Virka 2 fm i var femte fm. 
Varv 7. Virka 2 fm i var sjätte fm. 
Varv 8. *Hoppa över 1 m, virka 3 fm* Upprepa *Varvet ut* 
Varv 9. Virka 1 fm i varje m. 
Byt färg till svart
 Varv 10-11. Virka 1 fm i varje m
Varv 12. Virka 22 fm och 1 sm i den 23 m. 
Varv 13. Vänd på arbetet. Hoppa över 2 m, virka 1 fm i 10 m, avsluta med 1 sm. 
Varv 14. Vänd på arbetet. Hoppa över 2 m, virka 7 fm och avsluta med 1 sm så att skärmen blir rundad. Här är det svårt att beskriva exakt hur man ska göra, man får känna sig fram och se vad som blir snyggast. 
Varv. 14 forst. Fortsätt virka fm varvet ut så att mössan blir jämn på båda sidor om skärmen. 


Krokad: 
Varv 1. Virka 4 lm och slut till en ring med 1 sm. 
Varv 2. Virka 2 fm i varje m. Avsluta med 1 sm. 

Fäst krokaden på mössan med det blåa garnet så att det blå blir stenen på krokaden.



2 kommentarer:

  1. Tack, vilket bra mönster. Nu har jag virkat min första studentmössa 😁

    SvaraRadera
  2. Jag blev så lycklig när jag hittade ditt mönster, MEN när jag hade virkat 7 varv så hade jag en topp, inte en platt mössa. Vad gjorde jag för fel?

    SvaraRadera